15 January 2013

Anak-anak

Assalamualaikum
Terasa macam mak2 sangat bila asyik bercerita pasal anak-anak ne kan.Ada je benda yang nak diceritakan...dulu x pernah pon terfikir akan jadi seorang mak secepat ini....tapi orang lain anak dah tiga empat orang jugak...hehe.Aku bersyukur sekurang2nya aku dapat merasa perassaan jadi seorang mak ne...mmg x cukup tangan dibuatnya.Memang aku respect sangat pada dorang yg jadi fully housewife neh....lagi-lagi kalau ada anak yg ramai...kecoh rumah ngan suara anak-anak je.Macam family aku jugak ada adik beradik ramai mmg seronok lagi-lagi kalau bab bergaduh bising rumah hoooiiii.Tapi sekarang ne susah dah nak rasa macam tu sebab aku dan kakak aku dah kahwin dah punya tanggungjawab yg lain pulak.Jadi kita pulak lah yg merasa macam mane mak-mak kita besarkan kita dengan tulang empat kerat dorang.Nak dibandingkan dengan sekarang ne dengan dunia yg makin canggih ne kan mmg berbeza la ngn dulu semua benda murah lg anak-anak mak-mak yg jaga tapi sekarang x de macam tu sebab ramai mak-mak sekarang yg bekerja termasuklah aku.Sebabnya zaman sekarang ne kalau ada duit semua benda jalan...jadi kau harus lah bersyukur dengan apa yg kau ada sekarang...kalau kau susah ingat ada orang yg lagi susah pada kau...tahu!!
 
Bagi aku kan...bukan senang nak membesarkan anak-anak neh...lagi-lagi kalau ada anak yg hiper active ke atau anak tu yg sakit yg perlukan lebih perhatian mungkin...mmg masa tu korang kena tabah dan kuat untuk hadapi dugaan hidup.Aku bersyukur dapat anak-anak yg sihat...Alhamdulilah sangat.Walaupon kadang-kadang tu nak marah anak sebab nakal sangat nak cubit anak sebab x dengar kata...tapi bila dah buat sendiri yg menyesal sebab anak tu masih kecil x dapat berfikir dengan baik lagi x tahu pon apa yg dorang tgh buat.Proses anak-anak yg tgh nak membesar ada masa mood dia baik dan ada masa jugak mood dia kurang baik.Macam anak-anak aku terutamanya si abang lah sebab dia dah besar dah berjalan pon.Bila sampai tahap x ikot ckp aku aku akan marah tapi x beerti aku x sayang kt anak aku tu...ye aku akan marah sekejap lepas tu pujuk lah dia balik jgn sampai dia merajuk takut samapi besar dia akan jadi macam tu...ye kadang-kadang tu kita rasa penat x cukup rehat dgn keje opis lagi balik rumah nak buat keje rumah lagi nak layan suami lagi nak layan anak-anak lagi...penat okeh!

Kadang-kadang tu bila anak buat perangai atau menangis ke mesti suami akan cakap.anak tu mesti ikut perangai awak masa awak kecil.Senangnya nak tuding jari kt si isteri je kan...padahal masa nak anak tu bukan ke sama-sama yg berusaha untuk nak...bila dah ada x mampu pulak nak menjaga amanah yg Allah bagi tu dengan sebaiknya.Macam zaman sekarang ne bukan main senang lagi orang buang anak boleh dikatakan tiap-tiap hari ada je dalam surat khabar pasal berita orang buang bayi ne...memang kejam sangat sedih kadang tu baca.Orang lain kemain susah lagi berusaha nak dapat anak yg dorang neh sesenang hati je nak buang anak tu apalah dosa si anak tu kan...mashaAllah.Memang x reti nak bersyukur langsung...memang x takut dengan dosa mungkin.Aku bukanlah sapa-sapa yg pandai nak berkta benda-benda macam ne.Aku cuma manusia biasa yg sudah ada pengalaman melahirkan dan membesarkan anak-anak jadi aku tahu macam mana perasaan anak-anak itu sendiri.Mungkin kita ne dah berada di akhir zaman...mungkin.
 
Berubahlah ke arah yg lebih baik...Allah sentiasa ada untuk umat-umatnya yg ingin membuat kebaikan.
 

No comments:

Post a Comment